خانه / گفت‌وگو

گفت‌وگو

نبضِ کتاب در دست مرور

سیدحسن اسلامی استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب است. او نویسنده کتاب‌هایی چون «انتقاد و انتقادپذیری»، «نوشتن در جزایر پراکنده»، «اخلاق و آیین نقد کتاب» بوده که محوریت اصلی آنها «اخلاق» است. او سردبیری فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روان‌شناسی را نیز بر عهده دارد. نقد او به مکتب تفکیک در کتاب «رویای خلوص» از نقدهای جدی و …

ادامه نوشته »

گفتمانی پیرامون تحلیل گفتمان

نشر و نقد، ارتباطی دوسویه‌‌‌ دارند. اگر نقد نباشد اثر فاخر و مبتذل تفاوتی ندارند. اگر نشر نباشد اثری برای نقد کردن وجود ندارد. نقد ادبی زمینه‌‌‌ای دقیق و تخصصی است که ضمن بررسی نقاط قوّت و ضعف آثار، معیارها و راه‌‌‌کارهایی جهت ارتقای صنعت نشر کتاب ارائه می‌‌‌دهد. به همین دلیل، یکی از شاخه‌‌‌های مهم و پربار جایزه‌‌‌ی کتاب …

ادامه نوشته »

جهان انسانی آشوب‌ناک است

گفت‌وگو با خشایار دیهیمی قرار بود زودتر از این‌ها در الف‌یا منتشر شود. میانه‌های پاییز. اگر مرگ اهل گفت‌وگو بود همین اتفاق می‌افتاد. نبود و نشد. داغ نازنین دیهیمی بازبینی این گفتگو توسط پدر را از پاییز تا آخرین روزهای زمستان به تأخیر انداخت. چند روز پیش از مرگ نازنین و در فرایند بازبینی گفتگو خشایار دیهیمی از رنج به‌مثابه …

ادامه نوشته »

ما همه در غارت فرهنگی دست داریم

با شعر آغاز کرد و به داستان رسید. محمّدرضا شرفی خبوشان پس از سه مجموعه شعر و دو رمانِ نوجوان، عاشقی به سبک ونگوک را نوشت که نامزد جایزه‌ی ادبی جلال هم شده بود سال ۹۴٫ امّا بهانه‌ی گفت‌و‌گوی ما با او آخرین اثرِ داستانی‌اش بی‌کتابی است. خبوشان در بی‌کتابی یک غارت فرهنگی بزرگ در تاریخ معاصر را دستمایه‌ی نوشتنِ …

ادامه نوشته »

لبخند ایران را دوست ندارند

گفت‌وگو با «معمر کودریچ» در یک عصر تابستانی در «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» شکل گرفت. چند روز پیش از سفر جمعی از نویسندگان و شاعران ایرانی به بوسنی و هرزگوین به منظور شرکت در راه‌پیمایی یادبود نسل‌کشی سربرنیتسا. کارنامه‌ی معمر در حوزه‌ی ترجمه‌ی آثار قدیم و جدید ادبیات فارسی به بوسنیایی، نشان‌دهنده‌ی برکات و آثار فرهنگی حضور ایران …

ادامه نوشته »

میانه‌ی میدان

چه شد که عمر ماهنامه‌ی «نیستان» با همه‌ی دبدبه‌اش به سه سال هم قد نداد؟ چه مناسبات فرامتنی در مسیر راه نشریات قرار داشته و دارد که باعث می‌شود اَهلش، نه با توقیف بلکه با دلزدگی و خونِ دل از ادامه‌ی راه منصرف شوند؟ بله، تاریخ مدام در حال تکرار است. ماهنامه‌ی «نیستان» فارغ از اثرگذاری‌های ادبی و فرهنگی‌اش در …

ادامه نوشته »

سهم ما

از راهروی بلند ورودی ساختمانی قدیمی وارد می‌شویم. راهرو شبیه‌تر است به بازارچه‌ای قدیمی تا ساختمان موسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران. در میانه‌ی راهرو وارد آسانسوری قدیمی می‌شویم که با ساختمان در هارمونی کامل است. آخر راهرو سمت راست دری قهوه‌ای‌رنگ به سالنی که چند درِ قهوه‌ای‌رنگ دیگر در خود دارد باز می‌شود. قرارمان از قبل تنظیم شده و مسوول دفترِ …

ادامه نوشته »

طرزِ حافظ

«رشید کاکاوند» را به اجرا در «دو قدم مانده به صبحِ» صالح علا و «رادیو هفتِ» ضابطیان می‌شناسیم. نسل قبلی‌ها علاوه بر این، از اواسط دهه‌ی هفتاد صدای او را در رادیو هم شنیده بودند. این روزها امّا با دانشجوها سر می‌کند و بیشتر درگیر پژوهش و تدریس در دانشگاه شده. یک داستان‌خوان، فیلم‌باز و انیمیشن‌بین حرفه‌ای که قبل از …

ادامه نوشته »

علیه نفرت و شیفتگی(۳)

«مشرکی در خانواده­‌ی پیامبر»؛ اسم این کتاب آدم را وسوسه می‌کند که مطالعه‌اش کند و سوال‌های زیادی را که با دیدن این عنوان در ذهنش ایجاد شده است، جواب بدهد؛ اما وقتی این جذابیت بیشتر می‌شود که نام دو تن از اساتید مطرح جامعه­‌شناسی و فلسفه‌­ی کشور را به عنوان نویسنده می‌بینیم. «حسن محدثی» و «بیژن عبدالکریمی» که انگار دست …

ادامه نوشته »

علیه نفرت و شیفتگی (۲)

«مشرکی در خانواده­ ی پیامبر»؛ اسم این کتاب آدم را وسوسه می‌کند که مطالعه‌اش کند و سوال‌های زیادی را که با دیدن این عنوان در ذهنش ایجاد شده است، جواب بدهد؛ اما وقتی این جذابیت بیشتر می‌شود که نام دو تن از اساتید مطرح جامعه­ شناسی و فلسفه ­ی کشور را به عنوان نویسنده می ­بینیم. «حسن محدثی» و «بیژن …

ادامه نوشته »

علیه نفرت و شیفتگی

«مشرکی در خانواده­ ی پیامبر»؛ اسم کتاب آدم را وسوسه می‌کند که مطالعه‌اش کند و سوال‌های زیادی را که با دیدن این عنوان در ذهنش ایجاد شده است جواب دهد؛ اما وقتی این جذابیت بیشتر می‌شود که نام دو تن از استاتید مطرح جامعه ­شناسی و فلسفه‌ی کشور را به عنوان نویسنده می‌­بینیم؛ «حسن محدثی» و «بیژن عبدالکریمی» که انگار …

ادامه نوشته »

طرفداری از آگاتا کریستی

شیروانی: به لیست‌هایی که از شما برای مطالعه رمان منتشر شده نگاه می‌کردم و احساس کردم علاقه شما که از تعریف‌تان نشأت می‌گیرد باعث شده به برخی رمان‌ها علاقه نشان دهید و به رمان‌هایی که در ژانرهای مختلف نوشته شده گرایشی نداشته باشید. مثلاً هیچ رمان پلیسی ـ جنائی در میان آثاری که معرفی کرده‌اید ندیدم. علتش چیست؟ ملکیان: اتفاقاً …

ادامه نوشته »